Lidé a i klienti se mě často ptají, co to centrování vlastně je a jak funguje. Já se zde pokusím popsat princip centrování kol a jeho základní problematiku.
Cílem centrování kola je dosáhnout toho, aby ráfek neházel do strany, ale ani do výšky. Mnozí lidé si myslí, že kolo lze vycentrovat s nasazeným pláštěm, což je velký omyl. Samozřejmě v případě nehody, kdy potřebuji kolo pouze srovnat tak, aby prošlo vidlicí nebo zadní stavbou, je to možné. Avšak hovořím-li o centrování, je to vždy bez pláště!
A teď jak to celé probíhá. Než začnu kolo centrovat, zhodnotím stav ráfku, drátů neboli takzvaných špic a v neposlední řadě niplů. Nipl je odborný název pro matičky, které drží špici v ráfku. Pokud je stav nevyhovující, navrhnu optimální řešení, jako je například výměna špic nebo niplů. Jedním z příkladů nevyhovující kvality je třeba stav, kdy niplem nelze otáčet. Při centrování může "střelit", což znamená, že se prudce uvolní a následně narazí do senzoru centrovací stolice. Vzhledem k tomu, že používám centrovací stolici špičkové kvality , tak oprava senzoru a kalibrace mohou stát desítky euro.
Druhým krokem je samotný proces centrování. Ten se provádí postupným utahováním niplů, čímž dostáváte ráfek do správné pozice. Centrování je časově náročné a také je potřeba mít dostatek zkušeností, aby bylo dosaženo precizního výsledku. K centrování používám centrovací stolici německé značky P&K Lie.
Kolo, které je vycentrováno, kontroluji na centrovacím pravítku. Centrovací pravítko, neboli léra (z německého die Lehre), je nezbytné pro správnou souosost výpletu k náboji. Jednoduše řečeno, že náboj je přesně uprostřed ráfku. Druhým požadavkem, kterého je třeba při centrování dosáhnout je stejné napětí v celém výpletu. Toto napětí zkontroluji pomocí tenzometru (také kvalitní německé značky P&K Lie) a předem stanovených hodnot. Jestliže by byl výplet na některých místech více napnutý, čili přetažený, způsobí to nestabilitu výpletu, který se jednoduše rozhodí. Správné napnutí drátů je velmi důležité a zlepšuje kondici vašeho výpletu a jeho odolnost.
Věřím, že jste zde nalezli odpovědi na často kladené dotazy. Těším se na Vás ve své dílně!!